Ondřej Štveráček Trio feat. Jesse Simpson (USA)


Saksofonista Ondřej Štveráček od ponad dwóch dekad jest jedną z najwybitniejszych postaci pokolenia jazzu w Czechach. Jest podstawowym graczem Gustav Brom Orchestra, Big Bandu Matuša Jakabčica, a oprócz działalności sidemana pilnie rozwija swój własny system gry na saksofonie, niewątpliwie inspirowany tradycją jazzową.

Perkusista Jesse Simpson jest absolwentem Manhattan School of Music w Nowym Jorku. Grał z takimi artystami jak: Louie Bellson, Marc Copland, Kevin Hays, Joe Lovano, John Abercrombie, Chris Cheek i inni.

Tomáš "Kaštan" Baroš urodził się w 1985 roku w Tepulicach, ale od piątego roku życia mieszka w Pradze. Jego pierwszą muzyczną inspiracją był ojciec, słynny trębacz Juliusz Baroš. Do gry na kontrabasie trafił w wieku 12 lat, a 2 lata później odniósł swój pierwszy sukces na ogólnopolskim konkursie muzyki klasycznej w Trutnovie, gdzie zdobył pierwszą nagrodę w swojej kategorii. W latach 2000-2005 studiował grę na kontrabasie w Konserwatorium Praskim pod kierunkiem prof. Květoslava Borovički. W 2003 roku zdobył nagrodę "Solista Roku" na Młodzieżowym Konkursie Jazzowym w Ústí nad Labem. Od 2006 roku współpracuje z Gustav Brom Radio Big Band oraz w wielu innych projektach, takich jak: CZ-SK big band Matúša Jakabčica, kwartet Ondřej Štveráčka, Ida Kelarova i Jazz famelia, Radovan Tariška folklore to jazz, Zeuritia, kwartet Petra Beneša, piątka Kownie, kwartet Miroslava Hloucala, Gipsy.cz, kwartet Lukáš Oravec, wolne tenory Harry'ego Sokala oraz Roman Jánoška Jazz consort.

W 2012 roku zdobył pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie Jazz Prix z Miroslav Hloucal Quartet. Obecnie jest jednym z najbardziej rozchwytywanych kontrabasistów nie tylko w Czechach, ale i na Słowacji, angażują go także artyści zagraniczni, m.in. polski trębacz Piotr Wojtasik, austriacki saksofon Harry Sokal, węgierski Kornel fekete Kovac czy mieszkający w Niemczech amerykański trębacz Ryan Carniaux. Akompaniował gwiazdom światowej sceny jazzowej takim jak: Benny Golson, Rick Margitza, Antonio Farao, Gene Jackson, Vincent Herring, Dennis Rowland, Eric Allen, Deborah Davis, Joe Cohn, Paul Bollenback, John Betsch, Brian Charrette, Tony Lakatos, Kalman Olah, Igor Buttman, Douglas Sides, Osian Roberts, Benito Gonzales, Winand Gabor, Karen Edwards i Peter Beets.

Koncepcja tak zwanego Coltrane'a Sheets of Sound przesącza się przez frazowanie Štveráčka, a jego barwa tonalna jest niewątpliwie inspirowana tym samym źródłem. Ondřej Štveráček ma też doskonale opanowany warsztat jazzowy wspólny z legendą jazzu, nie dziwi go żadne, nawet karkołomne pospieszne tempo, potrafi poradzić sobie z dowolnie skomplikowaną harmonią czy metrum. W końcu kto mógłby winić kogokolwiek za to, że uczył się od jednej z najwybitniejszych postaci w historii jazzu? Jednak w ostatnich latach osobowość muzyczna Štveráčka stale się umacniała, przynosząc korzyści zarówno jemu, jak i publiczności. Nagrał już dwie płyty z własnym zespołem i koncertuje we wszystkich ważnych ośrodkach jazzowych Europy Środkowej. Zarówno ich debiutancki What's Outside, który był nominowany do Anděl Award, jak i The Form dwa lata temu zebrały pochwały krytyków i zasłużoną uwagę słuchaczy. Jazz Fest Brno, 2015

 W porównaniu z rozszerzoną wersją krajową, umiarkowana i może nawet nieco rozmarzona "szkoła" kompozycyjno-dźwiękowa słynnej monachijskiej wytwórni ECM przynosi prawdziwą eksplozję energii i ekscytacji. Burzliwy ideał Johna Coltrane'a unosi się nad wszystkim, ale Štveráček wymienia prawie siedem linii twórczych osobowości wśród tych, którzy wywarli na niego wpływ – od swingu po dzisiejszy jazz. I słychać to w jego grze." Lubomír Dorůžka, dziennikarz muzyczny, 2010