proMODERN - sekstet wokalny muzyki współczesnej.

Zespół specjalizuje się w interpretacji utworów muzyki współczesnej. Prawykonał 38 utworów przede wszystkim kompozytorów polskich (w tym miniatury, większe formy a capella, utwory wokalno-instrumentalne i z towarzyszeniem orkiestry, opery oraz pieśni). Zespół powstał w 2012 roku. Od tego czasu wystąpił na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach w tym Warszawska Jesień, La Folle Journée de Varsovie, ReMusica, Sacrum Profanum, z towarzyszeniem orkiestr, m.in.: NOSPR, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa, na scenach większości polskich filharmonii.

proMODERN zdobył pięć nagród polskiego przemysłu muzycznego Fryderyk: w 2015 roku w kategoriach „Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej” i „Album Roku Muzyka Chóralna, Oratoryjna i Operowa” za swoją debiutancką płytę „Where are you. Pieces from Warsaw” oraz w 2018 roku w kategoriach „Album roku Muzyka Współczesna” i ponownie "Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej" za drugi krążek – „proMODERN shakespired”, który ukazał się w grudniu 2017 roku. Utwór Philipa Lawsona, który legendarny artysta stworzył specjalnie na zamówienie zespołu, na przestrzeni zaledwie dwóch tygodni doczekał się 20000 odsłuchań na Spotify. W 2020 roku proMODERN zdobył kolejnego Fryderyka w kategorii "Album Roku Muzyka Współczesna" za płytę "Comfort zone".

W 2018 roku proMODERN otrzymał nominację do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „Odkrycie roku” za kreację Stimmung K. Stockhausena podczas festiwalu KODY w Lublinie.

proMODERN tworzą:

  • Marta Czarkowska – sopran
  • Ewa Puchalska – mezzosopran
  • Ewelina Rzezińska – mezzosopran
  • Aleksander Rewiński – tenor
  • Krzysztof Chalimoniuk – baryton
  • Piotr Pieron – bas


Filip Presseisen – organista i improwizator urodzony w w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h.c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. W trakcie studiów wziął udział w rocznym programie Erasmus-Socrates i studiował w klasie prof. Franza Danksagmüllera w Hochschule für Musik w Lubece.

Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak Wolfgang Zerer, Michael Radulescu, Peter van Dijk, Harald Vogel, Martin Sander, Rudolf Mayer, László Fassang oraz Andrés Cea Galán. Oprócz tego, wziął udział w kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Wolfganga Seifena oraz Dirka Börnera.

Po ukończeniu warszawskiej uczelni odbył półroczną praktykę organmistrzowską w warsztacie Kristiana Wegscheidera w Dreźnie (Wegscheider Orgelbau Dresden) oraz zakładzie braci Torkildsen w Norwegii (Torkildsen Orgelbyggeri Åsen), wziął również udział kursie intonacji, organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Organmistrzów (ISO) w zakładzie Bernarda Aubertina w Courtefontaine we Francji.

Jest członkiem Baltisches Orgel Centrum, międzynarodowej grupy Bach-Societät, Polskiego Towarzystwa Bachowskiego oraz przewodniczącym Podkomisji ds. Budownictwa Organowego Archidiecezji Krakowskiej.

Koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Oprócz tego koncertuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracując z zespołami Flores Rosarum, Kantorei Sankt Barbara, Cracov Singers.

W roku 2015 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji „Internationaler Kinoorgel-Wettbewerb im Babylon” w Berlinie, w roku 2016 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego ION w Norymberdze otrzymując nagrodę specjalną Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych. W roku 2015 wygrał konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. Wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej, kierownik sekcji instrumentalnej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie